فارسی | English


 

به هیات پزشکی ورزشی استان تهران خوش آمدید            

   پنجشنبه 26 ارديبهشت 1403


رهبر معظم انقلاب 99 را سال "جهش تولید" نامگذاری کردند.








دوره های آموزشی


دوزه آموزشی آنلاین " باید ها ونبایدها ی مقابله با کرونا "برگزار گردید

کمیته آموزش هیات پزشکی ورزشی استان تهران این دوره آموزشی را به صورت رایگان برای عموم برگزار نمود


دوره آنلاین برخورد با اورژانس های پزشکی درمیادین ورزشی ۲

به گزارش کمیته آموزش هیات پزشکی ورزشی استان تهران دوره اول برخورد با اورژانس های پزشکی درمیادین ورزشی با استقبال ورزشکاران ومربیان برگزار گردید


باید ها ونبایدهای مقابله با کرونا

کمیته آموزش هیات پزشکی ورزشی استان تهران درنظر دارد دوره آنلاین باید ها ونباید ها ی مقابله با کرونا را در ۲۰ ام اردیبهشت ماه سال جاری ساعت ۱۶ الی ۳۰ /۱۷ رایگان برگزار نماید .



 آرشیو دوره های آموزشی


مطلب روز


شناخت ویروس کرونا

کرونا ویروس یک واحد ژنتیکی عفونی است


پرمعناترین لایه شخصیت هرفرد"هسته روان شناختی" است.

شخصیت یک فرد با سه لایه مشخص نشان داده می‌شود. سطحی‌ترین آن "رفتار وابسته به نقش" فرد دراجتماع است. اما عمیق‌ترین و پرمعناترین لایه "هسته روان شناختی" است.



آمار بازديد


 

.


درد عضلانی تاخیری چیست و در چه زمانی بروز می کند؟

یکی از شکایات ورزشکاران درد و آزردگی عضلانی به صورت تاخیری بعد از ورزش است که یک یا دو روز بعد از ورزش سنگین خود را نشان می دهد. این درد و آزردگی عضلانی اغلب زمانی که ورزشکار یک برنامه ورزشی جدید را شروع و برنامه تمرینی روتین خود را تغییر می دهد یا هنگامی که زمان و شدت همان تمرینات قبلی را افزایش می دهد رخ می دهد. Delayed onset muscle soreness) DOMS) پاسخ نرمالی از طرف عضله به تمرینات شدید غیرمعمول است که قسمتی از یک پروسه تطابق عضله با تمرینات شدید است که منجر به بیشتر شدن قدرت و استقامت عضله بعد از بهبودی آن می شود. این نوع درد عضله با درد عضلات در حین ورزش که معمولاً به صورت حاد و آسیب و کشیدگی عضلات است که منجر به تورم یا کبودی می شود فرق دارند.
علائم: درد در عضله درگیر اغلب به همراه تندرنس وسفتی است. این درد زمانی که عضله کشیده یا منقبض شود یا زمانی که روی عضله فشار وارد می شود حس می شود و در زمان استراحت ممکن است دردی نداشته باشد. DOMS در روز دوم بعد از ورزش در شدیدترین وضعیت خود قرار دارد و بعد از آن به آرامی در روزهای بعد رو به کاهش می گذارد و حداکثر تا 7 روز بعد از ورزش ناپدید می شود.
علل: پارگی های میکروسکوپی فیبرهای عضله که میزان آن به شدت و زمان و نوع ورزش تمرینی جدید بستگی دارد هر حرکتی که ورزشکار قبلاً عادت به انجام آن را ندارد م تواند باعث DOMS شود ولی بیشترین آزردگی عضلانی به علت انقباضات eccentric ( انقباض در طول بلند عضله ) در حین تمرینات ورزشی است. ( نمونه هایی از انقباضات eccentric شامل پایین آمدن از پله ها، دویدن در سراشیبی، حرکت پایین آمدن اسکات، push ups ) همچنین به دنبال پارگی های کوچک، التهاباتی در عضله بوجود می آید که می تواند منجر به آزردگی عضله شود.
انقباضات ایزومتریک درد عضلانی خیلی کمتری را ایجاد می کنند و انقباضات concentric هیچ دردی ایجاد نمی کنند.
پیشگیری: با افزایش تدریجی و ملایم شدت یک تمرین جدید می توان از DOMS جلوگیری کرد یا علائم آن را کاهش داد و همچنین می توان تمرینات را به انقباضات ایزومتریک و کانستریک محدود کرد ولی انقباضات اکسترنیک در بعضی تمرینات غیرقابل چشم پوشی هستند بنابراین می توان این انقباضات را در طول کوتاهتری از عضله گرفت گاهاً این روش در بعضی عضلات جوابگو نیست مثلاً در عضلات بازو جوابگو است ولی در عضلات ساق پا نمی توان از این روش استفاده کرد. کشش های استاتیک و warm up از آزردگی عضله جلوگیری نمی کند حتی overstretch می تواند به خودی خود باعث آزردگی عضله شود.
درمان:
درمان قطعی و صد در صدی وجود ندارد. آزردگی و درد عضله معمولاً 72 ساعت بعد از وقوع از بین می رود. در گذشته اعتقاد بر این بود که کشش های ملائم تاثیرگذار است ولی امروزه این مسئله را رد می کنند. هر چیزی که باعث افزایش جریان خون به عضلات می شود مانند فعالیت های با شدت پایین و ماساژ، حمام گرم و سونا می تواند تا حدی کمک کند بعضی تحقیقات غوطه وری در آب سرد را موثر دانسته و بعضی دیگر بی تاثیر می دانند . تغذیه صحیح که باعث مدیریت الکترولیت ها و گلیکوژن قبل از تمرینات شدید می شود آزردگی عضله را کمتر می کند ولی مصرف ویتامین C بیشتر از حد از آزردگی عضلات جلوگیری نمی کند.
مریم دلنواز (فیزیوتراپیست)
مسئول کمیته توانبخشی
هیأت پزشکی ورزشی استان تهران


تاريخ  ارسال:يكشنبه 20 بهمن 1392 - 11:18

کد:10233-1403





پيوندهاي مرتبط



تازه هاي علمي


آگهي و تبليغات









نظرات و پيشنهادات



فرم خام ارزیابی



پوستر دوره هاي آموزشي


کليه حقوق خبری و تصويری متعلق به هيات پزشكي ورزشي استان تهران می باشد.