فارسی | English


 

به هیات پزشکی ورزشی استان تهران خوش آمدید            

   چهارشنبه 25 ارديبهشت 1403


رهبر معظم انقلاب 99 را سال "جهش تولید" نامگذاری کردند.








دوره های آموزشی


دوزه آموزشی آنلاین " باید ها ونبایدها ی مقابله با کرونا "برگزار گردید

کمیته آموزش هیات پزشکی ورزشی استان تهران این دوره آموزشی را به صورت رایگان برای عموم برگزار نمود


دوره آنلاین برخورد با اورژانس های پزشکی درمیادین ورزشی ۲

به گزارش کمیته آموزش هیات پزشکی ورزشی استان تهران دوره اول برخورد با اورژانس های پزشکی درمیادین ورزشی با استقبال ورزشکاران ومربیان برگزار گردید


باید ها ونبایدهای مقابله با کرونا

کمیته آموزش هیات پزشکی ورزشی استان تهران درنظر دارد دوره آنلاین باید ها ونباید ها ی مقابله با کرونا را در ۲۰ ام اردیبهشت ماه سال جاری ساعت ۱۶ الی ۳۰ /۱۷ رایگان برگزار نماید .



 آرشیو دوره های آموزشی


مطلب روز


شناخت ویروس کرونا

کرونا ویروس یک واحد ژنتیکی عفونی است


پرمعناترین لایه شخصیت هرفرد"هسته روان شناختی" است.

شخصیت یک فرد با سه لایه مشخص نشان داده می‌شود. سطحی‌ترین آن "رفتار وابسته به نقش" فرد دراجتماع است. اما عمیق‌ترین و پرمعناترین لایه "هسته روان شناختی" است.



آمار بازديد


 

.


رهبری و روانشناسی مربیگری در ورزش

کلیه اشکال فعالیت های گروهی برای نیل به اهداف طراحی شده مشترک، ‌نیازمند هدایت و رهبری است تا همه‌ فعالیت در مسیری هماهنگ و به‌صورت یک فعالیت کلی متجلی گردد.
در فعالیت های سازمانی این امر به‌صورت مدیریت بیان می‌گردد و بسیاری از افراد، مدیریت و رهبری را یکی می‌دانند، ‌اما رهبری، مفهوم وسیع‌تری نسبت به مدیریت دارد و مدیریت نوع خاصی از رهبری است.
منظور از رهبری روان‌شناسی مربیگری اصول و مبانی اثرگذاری در رفتار حرکتی، اخلاقی و مهارت های کاری ورزشکاران در کنار استفاده از مبانی مدیریت است.
در این بین، یکی از اصول مهم روان‌شناسی مربیگری،‌داشتن نگرش مطلوب درباره ورزشکاران و تعیین سطح مطلوب آمادگی آن‌ها برای تعیین نوع رفتار، تمرینات موردنیاز و برقراری ارتباطات مربوط است. از این موضوع با عنوان انتخاب سبک مناسب مدیریت به‌طور عام و سبک رفتاری مربیگری به‌طور خاص یاد می‌گردد. برای انتخاب سبک مناسب ابتدا باید سطوح آمادگی ورزشکاران را بدین ترتیب طبقه‌بندی کرد:




انتخاب سبک مناسب مربیگری شامل 3 مرحله است:
1. مرحله تشخیص:‌ مدیر یا مربی باید تصمیم بگیرد که در چه بخشی از فعالیت‌های ورزشکار می‌خواهد تأثیر بگذارد.
2. مرحله انطباق: توانایی و تمایل بازیکن، آمادگی کلی او تعیین شود تا مربی بتواند سطح آمادگی ورزشکار را تشخیص دهد.
3. مرحله ارتباط: مربی شیوه رفتاری مناسب با سطح آمادگی کلی ورزشکار را انتخاب می‌کند.
در فلسفه مربیگری، شیوه‌های رفتاری مربیان حائز اهمیت است:
1. مربیان بردمحور: از همان ابتدا به بازدهی و نتیجه توجه دارند و فقط به پیروزی فکر می‌کنند. آن ها ورزشکاران را افرادی می‌دانند که باید تمرین کنند تا به پیروزی برسند، از این‌رو شیوه‌ رفتار تکلیف گرایانه را اتخاذ می‌کنند و به تنهایی باید از فرمان های مربیان خود اطاعت کنند و نهایت تلاش خود را برای نیل به پیروزی به کار ببرند.
2. مربیان ورزشکارمحور:‌ قبل از پیروزی به انسان بودن ورزشکاران می‌اندیشند. آن‌ها با واقع‌بینی ورزشکار و نیازهای اصلی او را ترجیح می‌دهند و از پیروزی در رقابت می‌گذرند. آن‌ها برای انجام وظیفه‌ مربیگری خود از شیوه‌ رفتار رابطه گرایانه بیشتر استفاده می‌کنند. آن‌ها در کنار تمرین و برنامه ریزی برای پیروزی، برخورد ورزشکار و نیازهای انسانی آن ها نیز توجه می‌کنند.
لازم به ذکر است که نمی‌توان روشی را بهترین شیوه‌های رفتاری برای همه‌ موقعیت ها معرفی کرد، بلکه باید با در نظرگرفتن شرایط شیوه‌ مناسب مربیگری و به‌طور کلی شیوه‌ مناسب رهبری را انتخاب کرد.
ماهیت رهبری در ورزش
در قلمرو فعالیت‌های ورزشی، جایگاه های مدیریت و رهبری به‌صورت متفاوت و متنوعی وجود دارد. هر جایگاه نیز بر حسب ماهیت کار و فعالیت آن مستلزم سلیقه‌ها و شیوه‌های خاصی است، زیرا رهبر در پی نفوذ در پیروان خود است و برای نیل به این هدف در موقعیت های متفاوت شیوه‌های مختلفی را به کار می‌گیرد و هر نوع کار و رشته مستلزم شرایط رهبری ویژه ای است که توفیق در آن بستگی به دارا بودن شرایط خواهد داشت. بنابراین رهبری کار آمد، نتیجه‌ روابط متقابل سه عامل مهم رهبر، پیروان و شرایط محیطی فعالیت است.
هوشنگ اسماعیلی
مسئول کمیته روانشناسی هیأت پزشکی ورزشی استان تهران

تاريخ  ارسال:سه شنبه 25 اسفند 1394 - 13:36

کد:10586-1403





پيوندهاي مرتبط



تازه هاي علمي


آگهي و تبليغات









نظرات و پيشنهادات



فرم خام ارزیابی



پوستر دوره هاي آموزشي


کليه حقوق خبری و تصويری متعلق به هيات پزشكي ورزشي استان تهران می باشد.