فارسی | English


 

به هیات پزشکی ورزشی استان تهران خوش آمدید            

   جمعه 9 فروردين 1403


رهبر معظم انقلاب 99 را سال "جهش تولید" نامگذاری کردند.








دوره های آموزشی


دوزه آموزشی آنلاین " باید ها ونبایدها ی مقابله با کرونا "برگزار گردید

کمیته آموزش هیات پزشکی ورزشی استان تهران این دوره آموزشی را به صورت رایگان برای عموم برگزار نمود


دوره آنلاین برخورد با اورژانس های پزشکی درمیادین ورزشی ۲

به گزارش کمیته آموزش هیات پزشکی ورزشی استان تهران دوره اول برخورد با اورژانس های پزشکی درمیادین ورزشی با استقبال ورزشکاران ومربیان برگزار گردید


باید ها ونبایدهای مقابله با کرونا

کمیته آموزش هیات پزشکی ورزشی استان تهران درنظر دارد دوره آنلاین باید ها ونباید ها ی مقابله با کرونا را در ۲۰ ام اردیبهشت ماه سال جاری ساعت ۱۶ الی ۳۰ /۱۷ رایگان برگزار نماید .



 آرشیو دوره های آموزشی


مطلب روز


شناخت ویروس کرونا

کرونا ویروس یک واحد ژنتیکی عفونی است


پرمعناترین لایه شخصیت هرفرد"هسته روان شناختی" است.

شخصیت یک فرد با سه لایه مشخص نشان داده می‌شود. سطحی‌ترین آن "رفتار وابسته به نقش" فرد دراجتماع است. اما عمیق‌ترین و پرمعناترین لایه "هسته روان شناختی" است.



آمار بازديد


 

.


شناخت ویروس کرونا

کرونا ویروس یک واحد ژنتیکی عفونی است


ویروس یک واحد ژنتیکی عفونی است و از میان تمام انواع باکتری‌ها، ساختمانی کوچک‌تر دارد.
به نظر می‌رسد ویروس‌ها با هوشمندی فراوان سلول‌ها را فریب می‌دهند، ولی آیا ویروس‌ها واقعاً زنده‌اند؟ به سختی می‌توان تعریف واحدی از زندگی ارائه داد ولی دانشمندان درباره‌ی چند ویژگی موجودات زنده توافق دارند. بگذارید ببینیم ویروس‌ها چنین ویژگی‌هایی دارند یا خیر.
اول، موجودات زنده باید توانایی تولید مثل داشته باشند. گرچه ویروس‌ها ژنوم دارند، باید کنترل سلول‌های دیگر را در دست بگیرند تا به تولید مثل بپردازند. به این ترتیب فاقد توانایی مستقل تولید مثل هستند.
دوم، همه‌ی موجودات زنده سوخت‌وساز دارند. سوخت‌وساز به معنی توانایی جمع‌آوری و استفاده از انرژی است. واکنش‌های شیمیایی درون سلول‌هایمان به طور پیوسته مولکول‌های مختلف را به انرژی تبدیل می‌کنند تا از این انرژی بهره ببریم. انرژی شما هنگام دویدن یا پرش، از شکستن مولکول‌های بزرگ غذا و تبدیل آن‌ها به مولکول‌های کوچک‌تر برای استفاده‌ سلول‌ها، تولید می‌شود. ویروس‌ها کوچک‌تر و ساده‌تر از آن‌اند که برای خود انرژی ذخیره و از آن استفاده کنند، آن‌ها این انرژی را از سلول‌ها می‌دزدند. ویروس‌ها فقط برای کپی کردن خودشان به انرژی نیاز دارند و هنگامی که از سلول خارج می‌شوند به هیچ انرژی دیگری نیاز ندارند.
سوم، موجودات زنده هم‌ایستایی دارند. هم‌ایستایی به معنای حفظ شرایط پایدار درون بدن است. بدن شما عرق می‌کند تا خنک‌تان کند و می‌لرزد تا در دمای بالاتر و پایین‌تر از 37 درجه‌ی سانتی‌گراد شما را به دمای عادی بازگرداند. میلیون‌ها تعدیل این‌چنینی در طول روز، دما و مواد شیمیایی بدن‌تان را در حالت متعادل نگاه می‌دارند. ویروس‌ها هیچ راهی برای کنترل محیط درونی خود ندارند و همچنین هم‌ایستایی خود را حفظ نمی‌کنند.
پس از آنجایی که ویروس‌ها به خودی خود تولید مثل نمی‌کنند و سوخت‌وساز و هم‌ایستایی ندارند، موجود زنده محسوب نمی‌شوند. با این حال هنگامی که موجودات زنده را آلوده می‌کنند، تأثیر چشمگیری روی زندگی آن‌ها می‌گذارند.

ویروس کرونا
این روزها با فراگیر شدن بیماری کرونا ، بار دیگر توجه افکار عمومی به ویروس‌ها و خطراتی که می‌توانند برای انسان داشته باشند، جلب شده است. ویروس‌ها به بدن‌ ما حمله کرده و از سلول‌ها برای انتشار خودشان بهره می‌برد. البته این موجودات بسیار ریز تنها برای انسان‌ها خطرآفرین نیستند و می‌توانند هر جانداری را آلوده کنند؛ حتی باکتری‌ها هم به ویروس آلوده می‌شوند! باکتری‌ها یا ویروس‌هایی که مسبب بیماری جانداران دیگر هستند در اصطلاح پاتوژن یا بیماری‌زا نامیده می‌شوند.
گرچه معمولاً با شنیدن نام باکتری و ویروس ترس و دلهره در افراد ایجاد می‌شود و تا جای ممکن تلاش می‌کنند تا از آن‌ها دوری کنند، اما بد نیست بدانید باکتری‌ها و ویروس‌هایی هم وجود دارند که مفید هستند. باکتری‌هایی که در اقیانوس‌ها و خاک زندگی می‌کنند بخشی ضروری از چرخه‌ی تولید مواد مغذی محیط زیست را تشکیل می‌دهند. باکتری‌های دیگری نیز شیر را به ماست یا پنیر تبدیل می‌کنند تا بتوانیم از این مواد غذایی بهره ببریم.
حتی باکتری‌ها و ویروس‌های مفیدی در بدن‌مان وجود دارند که به آن‌ها هم‌زیست‌کنندگان می‌گوییم. برخی از ویروس‌ها و باکتری‌های بدن‌مان به ما کمک می‌کنند تا در برابر عفونت‌های مهلک‌تر در امان باشیم و همچنین برخی از ویروس‌ها به گیاهان کمک می‌کنند تا بهتر از پس هوای سرد یا شرایط خشکسالی برآیند. باکتری‌های موجود در معده‌تان به شما کمک می‌کنند تا غذا را هضم کنید و ویتامین‌هایی را از غذا بگیرید که به خودی خود نمی‌توانید تولیدشان کنید.
اگر می‌توانستیم ویروس‌ها را با چشمان‌مان ببینیم، پی می‌بردیم که همه‌جا وجود دارند. خوشبختانه سیستم ایمنی بدن انسان می‌تواند بیشتر ویروس‌های بیماری‌زا را نابود کند. در برخی از موارد، پزشکان برای چنین بیماری‌هایی داروهایی تجویز می‌کنند تا سرعت کارکرد ویروس‌ها کند شود و سیستم ایمنی بدن راحت‌تر بتواند با آن‌ها مقابله کند.
کروناویروس ها خانواده بزرگی از ویروس ها هستند که با توجه به شواهد به نظر میرسد میتوانند عامل بروز بیماری هایی مانند یک سرماخوردگی ساده، تا بیماری های شدیدتری چون سندرم خاورمیانه "مرس"(MERS) و یا حتی شدیدتر از آن مثل سندرم های حاد تنفسی "سارس" (SARS) شوند.
در سال 2019 سری جدید کرونا ویروس (COVID-19) در شهر ووهان چین شناسایی شد. نوع جدیدی از کرونا ویروس که پیش از آن در انسان ها مشاهده نشده بود.
ابتلا به ویروس
راه‌های زیادی برای انتقال ویروس به بدن‌تان وجود دارد. حشرات، برای نمونه پشه‌ها، می‌توانند برخی از ویروس‌ها را به افرادی که نیش می‌خورند، منتقل کنند. اغلب ویروس‌های سرماخوردگی از طریق افراد دیگری که سرما خورده‌اند و علائمی مانند سرفه یا عطسه دارند، به شما منتقل می‌شوند. این ویروس‌ها پس از خروج با عطسه یا سرفه، از راه تنفس یا سطوح آلوده به بدن شما منتقل می‌شوند.
نکته قابل توجه : ادراک ما نیز در جهت تضعیف و تقویت بدن ، نحوه کارکرد و اثر گزاری محرک های درونی و بیرونی هائز اهمیت است ( تعمیم بیش از اندازه )
در اینجا نگاه اجمالی و گذرا به آمار فوتی ها یی که بر اثر ابتلا به برخی بیماریها و حوادث رخ داده داشته و همچنین مقایسه ای آنها را با کرونا ، در خصوص پیشگیری ، مراقبت و درمان آنها داریم

دیابت
مبتلا در حال حاضر بيش از نيم ميليون كودك و نوجوان 14-0 ساله در جهان به ديابت نوع 1 مبتلا هستند.
415 ميليون نفر از بزرگسالان 79-20 ساله مبتلا به ديابت هستند.
193 ميليون نفر بدون تشخيص هستند.
318 ميليون نفر پيش ديابت يا دچار اختلال تحمل گلوكز هستند.
فوتی- در سال 2015 ميلادي 5 ميليون نفر در اثر ديابت فوت كردند.
قلبی- عروقی :بیماریهای قلبی – عروقی رتبه نخست علت مرگ و میر در جهان را به خود اختصاص داده و بیشتر مردم دنیا هر ساله بیشتر از هر علت دیگری جان خود را بعلت بیماریهای قلبی و عروقی از دست می دهند،
طبق برآورد صورت گرفته 17.5 میلیون نفر در جهان در سال 2012 بعلت بیماریهای قلبی عروقی فوت نموده اند که 31 درصد از کل موارد مرگ و میرها را شامل می شود،
در ایران نیز آمارهای رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می‌دهد که 33 تا 39.3 درصد مرگ و میرها در کشور ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی است، به‌طوری که ایران رکورددار بالاترین آمار مرگ قلبی در جهان نامیده شده است،
فوتی بر اساس این گزارش، روزانه 300 نفر در کشور بر اثر عوارض قلبی فوت می‌کنند ، در سال حدود یکصد هزار نفرتصادفات فوتی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور با بیان اینکه در 9 ماهه اول سال 98 حدود 13 هزار و 711 نفر از شهروندان بر اثر تصادفات جان خود را از دست داده‌اند
کلیوی :به گزارش پایگاه اینترنتی مدیکال نیوز تودی، نشریه لنست به تازگی مطلبی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۷ میلادی، نزدیک به ۷۰۰ میلیون نفر در جهان به بیماری مزمن کلیوی مبتلا شدند
فوتی:۱.۲ میلیون نفر در اثر این بیماری جان باختند.
کرونا :مبتلا مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۴۱ هزار و ۷۰ نفر رسید.
فوتی :مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۹ هزار و ۴۹۲ نفر رسید.بهبود یافته خوشبختانه تا کنون ۲۹۵ هزار و ۶۳۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.
هوشنگ اسماعیلی
کارشناس ارشد روانشناسی

تاريخ  ارسال:سه شنبه 11 شهريور 1399 - 10:14

کد:113874-1403





پيوندهاي مرتبط



تازه هاي علمي


آگهي و تبليغات









نظرات و پيشنهادات



فرم خام ارزیابی



پوستر دوره هاي آموزشي


کليه حقوق خبری و تصويری متعلق به هيات پزشكي ورزشي استان تهران می باشد.